bzconnect
Демография

Модальные глаголы. 5-й класс

  • Божемовская Виктория Геннадьевна, учитель английского языка

Цели.

Учебные:

  • практика в устной речи;
  • формирование практического умения правильно
    использовать грамматический материал;
  • развитие монологической речи с опорой на
    рисунки.

Развивающие:

  • развитие коммуникативных навыков;
  • развитие умения использовать различные
    источники для получения необходимой информации;
  • развитие интеллектуальных и творческих
    способностей учащихся.

Воспитательные:

  • формирование у учащихся интереса к литературе;
  • формирование познавательной активности.

Оборудование: рисунки сказочных персонажей,
дорожных знаков, рисунки для отработки модальних
глаголов, рисунки к сказке, раздаточный матеріал
с заданиями, видеозапись.

Ход урока

1. Greeting.

– Good morning, boys and girls!

– Good morning, teacher!

– I am glad to see you.

— We are glad to see you too!

— Sit down, please.

2. Aim.

Today’s theme is “Modal Verbs”. We’ll revise our grammar material, compose
the fairy-tale, using pictures, we’ll talk about road signs and play the game. Let’s
start our work.

3. Warming – up.

Listen to the rhyme “I can” (Учитель читает
стихотворение, одновременно показывая рисунки). Слайд
1

I can read and I can write

I can swim and ride a bike

I can jump and I can hop

I can hop, but I can’t stop

Look at the picture. Can you recite the poem? Let’s try. (Ученики, глядя
на рисунок, вспоминают стих и рассказывают его,
помогая друг другу).

4. Phonetic Drill

Today we’ll fly to the Land of the Fairy Tales and it goes without saying that we
need a magic carpet. That’s why you must repeat magic words after me. We’ll get the
magic carpet if we pronounce them correctly.

Look at the pictures and repeat after me. Слайд 2

Oh, what’s over there? It’s the magic carpet.

Основная часть урока

1. Revising Grammar.

a) Let’s take the carpet and fly. Do you see the Land of the Fairy Tales? What’s
over there? Is it a tower? Look at the picture. Слайд 3 Do you see a
princess there? She can’t leave the enchanted tower. Let’s help the prince to see this
tower. This is the message from the princess. Find modal verbs there.


Make, touch, can, read, may, write, could, run, jump, need,
drink, must, should, eat, have to, find, had to, bring, swim, put

b) Prince saw the tower. but he can’t find the door. Let’s help him.

Complete the sentences with «need» or» may».

They …. an armchair.

You …use my car but take care of it.

Do you …. textbooks?

Good morning,… I get eggs and fried bacon, please?

Did you …. a bus or a trolleybus?

You….. take three books a week from our library.

They … money.

c) Prince is happy, but where is the key? If we do this task the prince will find the
key.

Complete the sentences with «should» or «shouldn’t» and a
suitable verb


Eat, put on, go, take, drink, buy, stay, swim, ask,

Tom is very hot. He … water.

It’s raining. We … … an umbrella.

Nick doesn’t understand the exercise. He … … his teacher

Mary is ill. She … … in bed

This is a dangerous place. You … … here.

She’s cold. She … … a jacket.

The car is expensive. He … … it.

Sam has got a bad tooth. He … to the dentist.

Dan is too fat. He … a lot of hamburgers

(e.g. Dan is too fat. He shouldn’t eat a lot of hamburgers )

Prince found the key and opened the door.

2. Physical Warming-up

Now let’s have a rest. Stand up, please. (Учитель включает
видеозапись “ Head, Shoulders Knees And Toes ”, учащиеся поют
и выполняют зарядку).

Приложение

Head and shoulders,
Knees and toes,
Knees and toes.
Head and shoulders,
Knees and toes,
Knees and toes.
And eyes and ears
And mouth and nose.
Head and shoulders,
Knees and toes,
Knees and toes.

3. Oral Practice.

a) Let’s go to Alice. We’ll have dinner there. Do you know table manners? Look at
the picture and say what you shouldn’t do at table. Слайд 4

(e.g. You shouldn’t be late for dinner.)

b) We’ve lost the way. Can we find the road? The modal verb “can” will help us.
Look at the pictures and say what people can and can’t do. Слайд
5

(e.g. He can’t hear/ She can drive a car…)

c) Do you remember when we use “could” in the questions?

Let’s do the exercise.

Complete the sentences with «can», «could», «couldn’t».

..…I please use your phone?

My sister … speak English when she was twelve but now she …
speak three languages.

…..you stop talking, please? The film is starting.

When I was five years old I … read but
I … write.

….you pass me the sugar, please?

…you help me, please?

d) Pinocchio was at school and decided to write school rules. Can you help him? Say
what you must and mustn’t do at your

lessons. Слайд 6

(e.g. Pupils must obey their teachers.)

e) Jafar wrote the rules for Jasmine. Can you read them?

(the pupils make up sentences.Слайд 7

Отработка отрицательной формы

Jafar: Jasmine doesn’t have to leave the palace.

Jasmine: I don\t have to meet my friends….

f) We came to Cinderella’s palace. Look at the pictures and say what Cinderella has
to do. Choose one of the characters and speak on behalf of Cinderella, her stepmother or
godmother Слайд 8

(Отработка must, have to, has to, вспоминаем правило)

(Дети выходят к доске по три человека. Каждый
выбирает себе бирочку с понравившимся
персонажем (мачеха, Золушка, фея) и вешает её себе
на шею, чтобы было видно от имени кого он говорит.
Мачеха приказывает Золушке (подняв руку,
указівает на неё), поэтому ребенок смотрит на
картинку и использует “must” при составлении
предложения. Золушка печально рассказівает о
том, что ей надо сделать (have to), а фея жалеет
Золушку (подняв ладошки к щекам и качая головой) (has
to
). Должна получиться небольшая сценка.

(Stepmother: you must air the rooms.

Cinderella: I have to air the rooms.

Godmother: Poor Cinderella, she has to air the rooms.)

g) The pupils also have to do a lot of things. Look through the dialogue, put the
sentences in the correct order and read this dialogue, choosing the necessary modal verbs.

— No: I’m kidding!

— Cool! But we (have to, can, may) wear the school .

— Hi, Ann. How’s your new ?

— The school uniform? Really? And (can, must, should) you in the classroom?

— Oh! Do you (have to, could, can) do all these things?

— No, I can’t. And I ( may, can, have to) learn and I (coud, may, have to) join a group!

h) Look at the pictures from different fairy tales and make up sentences, using modal
verbs in past simple (had to, didn’t have to) Слайд 9

(Учитель может помочь ученикам, предложив
перевести предложения).

1. Кай не должен был разговаривать со Снежной
королевой.

2. Кай не должен был уходить со Снежной
королевой.

3. Герда должна была найти Кая.

4. Белоснежка не должна была брать яблоко.

5. Белоснежка не должна была есть яблоко.

6. Спящая Красавица не должна была прикасаться к
веретену. (a spindle)

7. Принц должен был найти и поцеловать Спящую
Красавицу.

8. Золушка должна была принести тыкву, 6 мышей и 2
крысы.

9. Красная Шапочка должна была отнести корзинку
с пирожками бабушке.

10. Мишка не должен был садиться на пенёк и есть
пирожок.

(e.g. Gerda had to find Kai.)

Show your pictures to your classmates and make up sentences.

(Дети по очереди показывают классу своё
домашнее задание – рисунки из сказок. Ученики
составляют к ним предложения с модальными
глаголами, пытаясь отгадать предложение,
написанное учеником с обратной стороны рисунка)
Примеры работ. Слайды 14-15

i) People travel a lot and road signs always help us. Read the expressions and match
them with the signs. Слайд 10

touch the paintings

feed the animals

keep quiet

smoke

eat or drink

turn off your cell phone

Make up sentences. (must/ mustn’t)

(e.g. You mustn’t touch the paintings in the exhibition hall).

j) Some road signs are very funny. Let’s compare the signs and the fairy tales. .
Слайд 11

к) Let’s imagine the signs from the fairy tales. Say, what they mean. Show your
signs and say their meaning. Слайд 12

(e.g. You mustn’t go this road. An angry wolf is over there.).

l) Look at the pictures and compose the fairy tale using modal verbs. (дети по
цепочке составляют маленький рассказ по
рисункам к сказке “Теремок”, используя
модальные глаголы (e.g May I live with you?). Слайд 13

4. Hometask.

5. Summarising

Литература

Все рисунки взяты из интернета.

1. http://900igr.net/photo/skazki-i-igry/Teremok-2.files/Skazka-Teremok.html

2. http://nnm.ru/blogs/andrey1979/pyat_skazok_snezhnaya_koroleva/

3. http://audioskazki.info/skazki_s_kartinkami/828-skazka-s-kartinkami-spyashhaya-
krasavica.html

4.
http://dreamworlds.ru/kartinki/56146-rapuncel-zaputannaya-istoriya-fan-art-chast-1.html

Приложение 1

Приложение 2

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *